Noi propuneri pentru Statutul Elevului: telefoane confiscate și “detenție„ | Vâlceanul Ștefan Stancu reacționează

, ,
Noi propuneri pentru Statutul Elevului: telefoane confiscate și “detenție„ | Vâlceanul Ștefan Stancu reacționează

Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor de învăţământ preuniversitar (ROFUIP) şi Statutul Elevului au fost lansate în consultare publică de către Ministerul Educației în această lună.

Termenul limită pentru consultări publice a trecut, dar ministrul Ligia Deca l-a prelungit din pricina numeroaselor propuneri aduse de mai multe părți interesate de educație.

Principalele modificări din Statutul Elevului care au ridicat semne de întrebare pentru părinți, profesori sau asociațiile de elevi:

  • Angajații școlii pot lua telefonul unui elev dacă îl folosește în timpul orelor de curs, inclusiv în timpul activități educaționale care se desfășoară în afara școlilor:

“h) să utilizeze telefoanele mobile sau orice alt echipament de comunicații electronice în timpul desfășurării orelor de curs, inclusiv în timpul activităților educaționale care se desfășoară în afara unităților de învățământ, cu excepția utilizării acestora în scop educativ, cu acordul cadrului didactic, în timpul pauzelor, sau în spațiile autorizate explicit de regulamentul intern al unității de învățământ.
Nerespectarea acestor prevederi poate duce la preluarea echipamentului de către personalul unității de învățământ în vederea restituirii lui la finalizarea orelor de curs din ziua respectivă, în mod obligatoriu, către părinți/tutori legali ai beneficiarilor primari minori sau către elevii majori, după caz, conform regulamentului intern al unității de învățământ. Prevederile nu se aplică echipamentelor pe care elevii cu CES sunt autorizați să le folosească”.

  • „Sala de detenție”, introdusă în școlile din România, pentru elevii care deranjează orele. Cadrele didactice pot decide să le dea „lectură suplimentară” și „completarea de fișe de lucru”. Drept context, denumirea „Sala de detenție” nu există în propunerea Ministerului Educației, ci a fost transformată eronat în spațiu public. Iată propunerea integrală a Ministerului:

“Art. 14 (2) În cazul elevilor care în timpul orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru didactic auxiliar, într-o sală din unitatea de învățământ stabilită pentru desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul: lectură suplimentară, completarea de fișe de lucru etc. În acest caz va fi informat, în scris, părintele/ tutorele/reprezentantul legal al elevului. Prin excepție, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu personal specializat”.

  • Elevii de gimnaziu și liceu vor putea fi exmatriculați, cu posibilitatea de reînscriere în anul școlar următor, în aceeași scoală sau în altă unitate de învățământ, dacă în urma evaluării realizate de consilierul școlar rezultă că nu se pot reintegra în același colectiv de elevi sau de profesori.Ce se întâmplă cu elevii care sunt exmatriculați un an școlar?Elevii exmatriculați vor avea ore de consiliere școlară, intervenție psihologică și psihoterapie, și activități remediale. În cazul în care elevii şi/sau părinţii refuză participarea, directorul sesizează reprezentanții SPAS/DAS/DGASPC, care vor face o anchetă socială.
  • Media anuală la purtare va fi scăzută cu câte un punct la fiecare 40 de absenţe nemotivate pe an şcolar din totalul orelor de studiu sau la 20% absenţe nejustificate din numărul de ore pe an şcolar la o disciplină de studiu/modul de specialitate, pentru toţi elevii de gimnaziu şi liceu:

„(2) Pentru toţi elevii din învăţământul gimnazial şi liceal, la fiecare 40 de absenţe nemotivate pe an şcolar din totalul orelor de studiu sau la 20% absenţe nejustificate din numărul de ore pe an şcolar la o disciplină de studiu/modul de specialitate, va fi scăzută media anuală la purtare cu câte un punct”, conform art. 28 din proiect.

  • Dacă argumentele unui profesor în privința notelor elevilor de la lucrările scrise nu sunt considerate satisfăcătoare, elevii și părinții pot solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, conducerii unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării:

Art. 9 – „În vederea exercitării dreptului de a contesta rezultatele evaluării la lucrările scrise, stipulat la art. 7 lit. l), elevul sau, după caz, părintele, tutorele ori susţinătorul legal al elevului poate acţiona astfel:

a) Elevul sau, după caz, părintele, tutorele ori susţinătorul legal solicită, verbal, cadrului didactic să justifice rezultatul evaluării, în prezenţa elevului şi a părintelui, a tutorelui sau a susţinătorului legal, în termen de maximum 5 zile lucrătoare de la comunicare.

b) În situaţia în care argumentele prezentate de cadrul didactic nu sunt considerate satisfăcătoare, elevul, părintele, tutorele sau susţinătorul legal poate solicita, în scris, în termen de 5 zile lucrătoare, conducerii unităţii de învăţământ reevaluarea lucrării scrise. Nu se poate solicita reevaluarea probelor orale sau practice.”

  • Elevii care termină gimnaziul și liceul trebuie să primească obligatoriu și gratuit o recomandare consultativă consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, de la diriginte sau consilierul școlar. Iar cei care termină liceul pot primi chiar o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă:

„o) dreptul de a beneficia, la finalizarea învățământului gimnazial/liceal obligatoriu, de o recomandare consultativă de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior, emisă de profesorul consilier școlar și de profesorul diriginte, având caracter de orientare școlară gratuită pentru fiecare elev. Pentru absolvenții de învățământ liceal se poate emite și o recomandare sub forma unei orientări vocaționale de încadrare pe piața forței de muncă.”

Vâlceanul Ștefan Stancu, candidat independent la parlamentare: „Am lucrat și eu în 2015-2016 la varianta inițiată a Statutul Elevului. Este bine că se actualizează, este un manifest de principii important”

Ștefan Stancu este un tânăr de 24 ani din județul Vâlcea care va candida independent în 8 decembrie 2024 la alegerile parlamentare. Acesta a activat în domeniul educației încă de când era elev, iar acum lucrează la cea mai mare organizație care se ocupă cu recrutarea și pregătirea profesorilor pentru mediile dezavantajate din România – Teach for Romania.

Din ce ne-a declarat tânărul vâlcean, acesta a lucrat inclusiv la prima variantă a Statutului Elevului din 2016, pe vremea când activa ca elev reprezentant.

Ca referire la actualizările pe care Ministerul Educației dorește să le facă, Ștefan Stancu este de părere că această acțiune este pozitivă, însă trebuie făcută cu atenție la părerile celor implicați pentru educația din România:

„Este bine că se actualizează atât ROFUIP, cât și Statutul Elevului, acesta din urmă fiind un manifest de principii foarte important. Au trecut 8 ani de la adoptarea inițială a Statutului Elevului, însă acum se aduc modificări. Eu zic că este bine, înseamnă că actualul Minister al Educației are în prim plan actualizări utile. Nu contează că au trecut mulți ani, înseamnă că și varianta inițială a fost una solidă. contează să se modifice, cu propuneri reale și benefice.

Am lucrat în 2016 la acest document și am susținut, la acea vreme, că este un pas important pentru educația din România. Cred asta și acum, iar modificările propuse de Minister vor ajuta să se definitiveze aspecte pozitive pentru actualul sistem.

Referitor la protestele elevilor și nemulțumirile profesorilor pot spune că este normal ca aceștia să aibă cereri sau nemulțumiri. Sunt de înțeles și mă bucur că există, este demonstrația faptului că trăim în democrație, unde ne putem manifesta părerea neîngrădit. Sper că Ministerul va considera oportune cererile care sunt fundamentate și, astfel, sunt sigur că le vor lua în considerare.

Educația din România are multe, multe, probleme. Acestea pot fi rezolvate, însă doar în timp, cu multă implicare, dar și cu multă pozitivitate. Trebuie să ne canalizăm energia pozitivă către rezolvarea problemelor, eu doar așa cred că putem face o diferență.” ne-a declarat Ștefan Stancu cu privire la modificările propuse de Ministerul Educației.

Ștefan Stancu, candidatul vâlcean independent la alegerile parlamentare din 8 decembrie.

Ce spun profesorii despre noile propuneri ale Ministerului Educației

Conform edupedu.ro, profesorii de la Colegiul Național „Matei Basarab” din București au transmis Ministerului Educației un set de observații și propuneri detaliate cu privire la modificările propuse pentru Statutul Elevului și Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP).

Aceștia își exprimă îngrijorarea față de anumite măsuri care, în opinia lor, ar putea avea un impact negativ asupra calității educației și disciplinei în școli.

Profesorii consideră periculoasă propunerea de modificare a articolului 28, alineatul 2, care prevede sancționarea elevilor cu un punct scăzut la purtare pentru 40 de absențe nemotivate pe an școlar sau 20% absențe nejustificate din numărul de ore la o disciplină. Argumentul lor este că elevii au deja dreptul la 40 de absențe motivate de către părinți pentru diverse probleme personale, ceea ce permite acumularea a până la 79 de absențe fără justificare medicală și fără sancțiuni. Profesorii avertizează că această măsură încurajează absenteismul și lipsa de responsabilitate a elevilor și părinților.

„Această măsură încurajează absenteismul și lipsa de responsabilitate a elevilor și a părinților în relația cu școala”, se arată în documentul transmis. „Mai mult, considerăm că ar trebui prevăzut în regulament motivele concrete pentru care un părinte poate învoi elevul de la școală: deces în familie, nuntă, prezența la tribunal etc., dovedite cu acte.”

„Rubricile de absenţe sunt deja neîncăpătoare în cazul multor elevi şi vorbim despre un liceu de prestigiu din capitală. Suntem convinşi că în alte licee situaţia este şi mai gravă.

Propunerii de la articolul 14, alineatul 2, care prevede izolarea într-o sală a elevilor turbulenți este „dificil de implementat”.

Profesorii sunt de părere că reglementările privind izolarea elevilor turbulenți sunt insuficiente și dificil de implementat. Aceștia atrag atenția asupra faptului că elevii care perturbă orele de curs ar putea continua să aibă un comportament problematic și în sălile destinate izolării lor, iar supravegherea acestora ar fi o sarcină dificilă pentru cadrele didactice, care sunt deja supraaglomerate și insuficiente.

Pentru articolele 19, 20 și 21, cele privitoare la sancțiuni și note la purtare

Se propune eliminarea cuvântului „poate” din sintagma „Sancțiunea poate fi însoțită de scăderea notei la purtare” și reformularea acesteia în „Sancțiunea va fi însoțită de scăderea notei la purtare”. Profesorii subliniază că acordarea notei 10 la purtare în cazul abaterilor disciplinare repetate sau grave este nefirească și nu contribuie la responsabilizarea elevilor.

Elevii reprezentanți își construiesc un regim preferențial în școală și abuzează de statutul lor

Articolul 36 privind Reglementările pentru reprezentanții elevilor: Profesorii solicită reglementări și limitări mai clare pentru activitățile elevilor reprezentanți, susținând că aceștia abuzează de drepturile lor și își construiesc un regim școlar preferențial. Propunerile includ necesitatea dovezilor clare pentru motivarea absențelor și limitarea numărului de absențe motivate pe baza participării la activități de reprezentare.

Profesorii au mult mai multe propuneri atât pentru Statutul Elevului, cât și pentru ROFUIP. Puteți ciți articolul integral de pe edupedu.ro aici – https://www.edupedu.ro/profesorii-reactioneaza-la-masurile-iresponsabile-propuse-de-minister-in-proiectele-de-rofuip-si-statutul-elevului-dublarea-absentelor-pentru-un-punct-la-purtare-ar-trebui/

Protest al elevilor reprezentanți: „Transformă şcolile în închisori

Luni dimineața mai multe asociații de elevi din țară au protestat în fața Ministerului Educației, nemulțumite de proiectele privind Statutul Elevului și ROFUIP.

Uniunea Elevilor Reprezentanţi (UER) și Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI) au protestat pentru că “elevii nu au fost consultați în scrierea proiectelor pentru Statutul Elevilor și Regulamentul-cadru de Organizare şi Funcţionare a Unităţilor de Învăţământ Preuniversitar (ROFUIP) de către Ministerul Educaţiei, deși legea prevede acest lucru”.

Protest al elevilor reprezentanți la Ministerul Educației. (sursă: edupedu.ro)

Elevii nu sunt de acord cu propunerea Ministerului Educației “care transformă şcolile în închisori, prin implementarea sălilor de detenţie pentru elevii care au un comportament inadecvat în cadrul orelor de curs”.

Conform edupedu.ro, Uniunea Elevilor Reprezentanți a cerut şi “eliminarea alin. (2) din art. 14 privind camera de detenţie pentru elevii care au un comportament inadecvat în timpul orei de curs, deoarece reglementarea propusă încalcă dreptul elevilor la educaţie şi nu rezolvă adevărata problemă şi lit. (h) din art. 15, care încurajează confiscarea telefoanelor mobile ale elevilor, deoarece se încalcă dreptul acestora la proprietate privată”.

Orice parte din articol sau un articol integral publicat de redacția Gamela poate fi preluat doar cu menționarea clară a sursei, inclusiv pentru materialele foto-video utilizate.

Redacția ziarului independent gamela

Susține presa independentă

Jurnalismul independent depinde de cititori, nu de partide politice. Susține și tu Gamela independentă, într-o țară a jurnalismului dependent.

Ștefan Ciucă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Gamela.ro este un ziar independent fondat în Vâlcea care nu acceptă fonduri din partea partidelor politice, a caselor de pariuri și branduri de tutun sau alcool.

Cercetășia Vâlceană

Cercetașii vâlceni reprezintă tinerii viitorului european.